torsdag 18 september 2008

Blogguppgift A – Nyhetsvärdering.

En nyhet. En nyhet är en nyhet om nyheten får respons från publiken. Nyheten får respons av publiken om nyheten berör publiken. Nyheten berör publiken när publiken kan känna igen sig i nyheten.

Vem bestämmer att en nyhet är en nyhet, och varför?

Att orkanen Gustav tog upp ett stort medieutrymme är inte särskilt konstigt, men att den blev så övervakad var väl en smula överdrivet. Anledningen till det stora medieutrymmet kan bero på flera orsaker som bland annat att orkanen var på väg mot staden New Orleans som för bara några år sedan ödelades av orkan Katrina. Kritiker menar att politikerna inte gjorde tillräckligt, och att den stora katastrof som blev kunde ha förhindrats eller mildrats. Okanen Gustav berör Amerika som är ett stort land och som påverkar resen av världen, det är ett så kallat ”högstatusland”, vilket gör att vi, åtminstone västvärlden, bryr oss mer. Att det är val i landet piffar till nyheten lite extra, på ett skojsigt tabloidiserande sätt.

Att över 100 000 människor blev hemlösa i Kina efter en jordbävning svävar förbi i periferin.

Den så kallade närhetsprincipen gör sig påmind. En människa kan inte heller ta in allt, och det finns det inte heller (medie-)utrymme för. Vi prioriterar, och vi prioriterar det som ligger oss närmast, geografiskt, socialt och kulturellt. Katastrofer som sker i Indien kommer inte nödvändigtvis att påverka oss i Sverige eftersom det ligger geografiskt långt bort. Landet tillhör inte västvärlden och har inte heller någon kulturell likhet med Sverige. Om media skulle rapportera allt hemskt som sker runt om i världen skulle vi pumpas med elände. Det pågår ständiga krig runt om i världen på platser som exempelvis Darfur, Kongo, Irak eller andra delar av världen där människor dagligen mister sina liv i strider. Vi varken kan eller vill bry oss om allt som sker runt om i världen. Vi bryr oss mest om vad som direkt påverkar oss och vad som finns nära omkring oss.

Ett exempel på det var när jag, i skrivande stund (08 09 17), skulle läsa nyheterna på www.aftonbladet.se och möttes då av rubriken: Knivdödad vid köpcentrum. Jag reagerade, tyckte det lät hemskt, och läste vidare: Mannen låg svårt skadad på parkeringsplats i Karlstad. Det var först när jag läste Karlstad, som jag verkligen reagerade.

Vi lever i ett samhälle där publiken på egen hand får skaffa sig sin information och skapa sig en uppfattning om vad som är viktigt runt om i världen. Men trots tillgången till olika mediekanaler menar många att det ofta brister i själva innehållet. Det som rapporterats i en nätupplaga, rapporteras med största sannolikhet också i de andra nätupplagorna. Det som rapporteras på en nyhetssändning på TV, rapporteras med högsta sannolikhet också i konkurrerande nyhetssändningar, om än med en annan synvinkel. Det blir mer och mer upp till publiken att vara sin egen nyhetsvärderare, och värdera vilken information man vill ta del av och försöka hitta den. De som väljer nyheterna bestämmer vad som blir viktigt. Ingen har väl missat nya ”finanskrisen”? Annars är Idol ett omfattande och ständigt tabloidiserat ämne. Det har blivit en del av vår kultur. Media har alltid något att skriva om, och Idol får publicitet som i sin tur leder till en manisk Idol- kultur bland publiken.

Det som står att läsa i medievärlden är inte alltid det viktigaste. Det är ingen objektiv världssanning. Det är utvalda händelser från utvalda personer. Att rättfärdiga deras val eller inte är vad pubkilen ställs inför. Den som bestämmer vad som är en nyhet, och varför, är den som formar publikens (i alla fall mångas) bild av den värld vi lever i.

Rättfärdigat eller ej.

3 kommentarer:

Sanna i sa...

Vilken analys...you go girl!

Det roliga är att jag och mamma pratade om detta bara för några dagar sedan om hur länder i små katastrofer inte syns i media.

Puss och kram Sanna

Susanne sa...

Hej Annika

Du har tagit upp flera intressanta vinklar på uppgiften kring nyhetsvärdering.
Jag håller med dig, visst är det mycket av dagsnyheterna som låter likadant oavsett om det är TV, radio eller tidning.
För en tid sedan lyssnade jag på en Tv-sändning med Christina Jutterström. Hon trodde en sammanslagning av Public service bolagen (SR, SVT och UR) skulle kunna främja programutvecklingen och vara ett sätt att komma ifrån den allt oftare likriktade nyhetsförmedlingen. Istället för att skicka en journalist eller kanske till och med två från varje bolag skulle man kunna nöja sig med en för alla. Med sparade resurser kunde man sedan lägga mer tid åt djupare analyser, research och olika vinklingar.
När det gäller Idol yran, bonde söker fru m.m som följs upp i kvällstidningarna känns det, utan att riktigt känna till ägarförhållandena, som en väl utarbetad marknadsföringsplan. Joint venture mellan bolag inom samma ägarstruktur, reklamintäkter, sändningstider och lösnummer.

Lycka till med resten av kursen.
Susanne

Johan sa...

Du har helt rätt i att man inte kan rapportera om alla hemskheter runt om i världen, då skulle vi dränkas i den informationen. Det intressantaste måste väljas ut.

Givetvis känns det konstigt att det rapporteras så mycket mer om orkanen i USA än om den kinesiska jordbävningen, trots skillnader i kulturell närhet. Kanske beror det, som du säger, på att många fick så mycket kritik efter Katrina och att folk nu vill se om katastrofarbetet fungerar bättre den här gången.